29-03-2017
Tommy Wieringa

Kruizebroederstraat 36, Sneek (klik voor route)

Tommy Wieringa

Tijdens de Boekenweek 2017 (25 maart t/m 2 april) ontvangen wij niemand minder dan Libris Literatuurprijs-winnaar Tommy Wieringa. Zijn naam behoeft geen introductie meer bij het grote lezerspubliek. De recensies van zijn boeken staan vol superlatieven.

Tommy Wieringa (Goor, 1967) bracht een belangrijk deel van zijn jeugd door op de Antillen. Hij studeerde geschiedenis in Groningen en journalistiek in Utrecht. Naar eigen zeggen werkte Wieringa onder meer als aanstekerverkoper op de markt en als lokettist bij de spoorwegen. Hij publiceerde drie romans, alvorens hij in 2005 doorbrak naar een groter publiek met zijn ontwikkelingsroman Joe Speedboot. Het boek kreeg vele nominaties voor literaire onderscheidingen en de F. Bordewijkprijs, 2006. Sindsdien is zijn staat van dienst nauwelijks samen te vatten op deze kleine pagina’s. Deze varieert van de publicatie van vele romans, reisverhalen, het Boekenweekgeschenk van 2014 (Een mooie jonge vrouw), columns, een filmscenario, hoorspelen, het Groot Dictee der Nederlandse Taal (2010), tot de presentatie van het televisieprogramma De Grens (VPRO, 2013).

In mei 2009 verscheen Wieringa’s roman Caesarion, Het boek werd zowel in de binnenlandse als de buitenlandse pers geprezen. Zo schreef Le Figaro: “De enigen die er de afgelopen jaren in zijn geslaagd de heilige graal van een totale roman te bereiken, zijn W.G. Sebald met Austerlitz, J.M. Coetzee met In ongenade en Philip Roth met Alleman. Aan die lijst zouden we de naam van Tommy Wieringa kunnen toevoegen.” In 2013 ontving Wieringa de Libris Literatuurprijs en de Prijs van de Lezersjury van de Gouden Uil voor de roman Dit zijn de namen. Het boek beschrijft de lotgevallen van een groep vluchtelingen die na veel ontberingen meer dood dan leven aankomen in een stoffig steppestadje. Een in hun bagage gevonden bewijsstuk van een gruwelijke misdaad zorgt voor een krimi-achtige setting.

Honorair Kozak (2015) is de laatst verschenen titel van Tommy Wieringa. Het is een boek vol boeiende reisverhalen. “Dit zijn de avonturen van een hotelburger en een onvermoeibare reiziger. Op de Oekraïense steppe wordt Tommy Wieringa tot honorair kozak geslagen, in Wenen vindt hij een illustere dubbelganger die naamloos door de geschiedenis werd toegedekt en in een woestijnklooster waant hij zich de valse bruid van Jezus.”

Het werk van Tommy Wieringa wordt wereldwijd vertaald, onder meer in het Hebreeuws, het Koreaans en het Frans, Duits en Engels.